Zo houd jij je goede voornemens vast

decembercadeautjes
De leukste decembercadeautjes
1 december 2019
goede voornemens

Het nieuwe jaar is begonnen! Heb jij goede voornemens gemaakt? Misschien wil je een paar kilo afvallen, vaker gaan sporten of productiever werken. Je zult inmiddels weten dat veel goede voornemens niet slagen. Hoe zorg je ervoor dat je jouw goede voornemens wel vast kunt houden?

1. Benader je goede voornemen positief

Als je goede voornemen zo belangrijk is dat je écht wilt slagen, bedenk dan wat de achterliggende reden is. Misschien wil je een paar kilo kwijt, maar wil je eigenlijk vooral gezond leven? Zet dit onderliggende doel bovenaan een groot vel papier. Hieronder zet je allemaal gewoontes die hier aan bijdragen. Denk bijvoorbeeld aan voldoende water drinken, veel groente eten en elke dag even bewegen. Wees niet teveel bezig met wat je niet mag en veel meer met wat je wel mag. Zo wordt het ineens veel leuker om je doel te behalen. Deze denkwijze gebruik je niet alleen om een gezond gewicht te behalen, maar voor alle positieve veranderingen in je leven.

2. Beloon jezelf

Heb je als goed voornemen om meer te sporten in 2020? Stel jezelf dan een concreet doel, bijvoorbeeld ‘100 keer sporten in 2020’. Maak voor jezelf een kalender waarbij je jezelf na iedere 25 keer sporten een beloning geeft. Zo straf je jezelf niet als je het een keer niet redt om te sporten, maar creëer je juist een positieve stimulans om vaak te sporten. Een dagje spa is perfect om je goede gewoonte mee te belonen. Wil je jouw spieren extra verwennen? Boek dan ook een ontspannende behandeling met massage.

3. Is dit wel echt jouw voornemen?

Soms bedenken we doelen voor onszelf, die eigenlijk helemaal niet zo belangrijk voor ons zijn als we denken. Veel mensen nemen zich bijvoorbeeld voor om meer te lezen, maar waarom wil je dit eigenlijk? Is dit omdat je vindt dat je meer zou moeten lezen, of omdat je er echt van geniet om te lezen? Als je echt zo gelukkig wordt van meer lezen, waarom doe je dit dan niet van nature? Natuurlijk zijn er genoeg mensen die blij worden van lezen, maar doe het vooral niet omdat je vindt dat het zou moeten.

4. Geef jezelf een richting

Een doel is een lastig principe. Je haalt het, of je haalt het niet. Maar meestal zijn een paar stappen in de goede richting ook al heel fijn. Als je bijvoorbeeld 15 kilo wilt afvallen kun je 2020 ook in het teken van ‘een gezond leven’ stellen. Alles wat je doet om dichter bij dit gezonde leven in de buurt te komen is meegenomen. Misschien val je wel meer af. Of minder, en dat is ook prima. Als je aan het einde van dit jaar gezonder leeft dan nu, dan ben je al heel goed bezig.

Comments are closed.

Reserveer direct!
Translate »